× ABONNEREN

Preventieve tandheelkunde 2. De macht der gewoonte en de verandering naar gezond mondhygiënegedrag

Door op 06-01-2017
  • Inleiding
  • Gewoonte
  • Motiveren
  • Communicatie
  • Valkuilen voor zorgverleners
  • Literatuur
  • Verantwoording

Samenvatting

In tandheelkundige praktijken zijn er verscheidene situaties waarbij gedragsverandering van een patiënt wenselijk of zelfs noodzakelijk is. Het is echter niet gemakkelijk om jarenlange gewoonten te veranderen, ze geven immers vaak ook een comfortabel gevoel. Verandering kan leiden tot vermindering van het zelfvertrouwen, waardoor mensen hiertoe niet altijd geneigd zijn. Voor gedragsverandering is het van belang dat patiënten intrinsiek gemotiveerd zijn. Een mondzorgverlener kan de intrinsieke motivatie versterken door ‘motivational interviewing’ toe te passen. Compassievol communiceren vormt de basis voor de samenwerking met een patiënt. Patiënten motiveren kost hierdoor minder tijd en vergroot de kans op succes.

Auteursinformatie

  • E. Zwart1, C.O.V.M. Gresnigt-Bekker2
  • Uit 1Training en coaching voor onderwijs en gezondheidszorg in Heilo en 2Carry Gresnigt-Bekker Coaching, Training en Advies in Aerdenhout
  • Datum van acceptatie: 28 november 2016
  • Adres: mw. E. Zwart, Vijverlaan 70, 1851ZW Heiloo
  • zwart.ellen2@gmail.com

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje