Zoek in het NTvT archief

Er zijn 4 zoekresultaten gevonden.

  • Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Het slechtnieuwsgesprek

    A.J.E. Smith

    5 april 2019

    NTvT april 2019 Onderzoek en wetenschap

  • In de algemene praktijk zal de tandarts af en toe een slechtnieuwsgesprek met zijn patiënten moeten voeren. Veel tandartsen vinden dat moeilijk vanwege de emotionele lading van zo’n gesprek. In dit artikel worden strategieën die de tandarts kan gebruiken besproken en voorkeuren die patiënten hebben voor het ontvangen van slecht nieuws. Aan de hand van casussen worden handvatten aangereikt om structuur te geven aan het gesprek.

  • Waarom mensen een zeker gedrag vertonen wordt bepaald door een aantal factoren. Wil een tandarts schadelijk gezondheidsgedrag van zijn patiënt veranderen, dan moet hij de determinanten van dit gedrag identificeren waarbij hij rekening houdt met factoren als sociale wenselijkheid. De tandarts kan de patiënt vervolgens begeleiden bij de gedragsverandering met motiverende gesprekstechnieken, passend bij de motivationele fase waarin de patiënt zich bevindt. Veel frustratie over non-compliance (het niet opvolgen van adviezen) kan zo worden voorkomen.

  • In de tandartspraktijk zijn verschillende situaties denkbaar die kunnen leiden tot een conflict. Hoe met een conflict wordt omgegaan, hangt mede af van het belang van de inhoud van het conflict ten opzichte van het belang van de relatie met de patiënt. In dit artikel worden 5 conflict–hanteringstijlen kort beschreven. Aan de hand van casussen wordt beschreven hoe kan worden gehandeld als een conflict uitmondt in agressie, men wordt geconfronteerd met seksuele intimidatie of als er een conflict ontstaat met een veeleisende patiënt. Ten slotte worden nog enkele tips gegeven over hoe met fouten, complicaties en kritiek kan worden omgegaan.

  • Een goede tandarts-patiëntrelatie bevordert de mondgezondheid van de patiënt. Voor het opbouwen en onderhouden van zo’n relatie zijn goede communicatieve vaardigheden essentieel. Allereerst is een open, empathische houding belangrijk, waarbij tandartsen zich ervan bewust zijn dat fouten gemaakt kunnen worden in de interpretatie van gedrag. Goede observatievaardigheden zijn nodig om (non-)verbale signalen op te merken die aanwijzingen geven over hoe het verhaal van de patiënt geïnterpreteerd moet worden. Door non-verbaal, paralinguaal en verbaal luistergedrag te vertonen, kan een tandarts laten zien dat hij aandacht voor de patiënt heeft. Bij het bespreken van bevindingen is het verder voor patiënten belangrijk dat zij een duidelijke uitleg krijgen en gelegenheid hebben om vragen te stellen. Het is dan verstandig om aandacht te besteden aan verwachtingen die de patiënt van de behandeling heeft, de voor- en nadelen van behandelopties te benoemen en transparant te zijn bij het optreden van complicaties.

Selecteer zoekcriteria