Een toxische reactie van de mondmucosa op orale bisfosfonaten

View the english summary Open PDF (173.03 KB)

Een 90-jarige vrouw presenteerde zich op de polikliniek Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van een medisch centrum met een sinds 3 maanden pijnlijke tong. Bij klinisch onderzoek werden bulleuze en ulcererende afwijkingen gezien op de tong, in de omslagplooi en in het wangslijmvlies aan beide zijden. Differentieel diagnostisch werd gedacht aan een auto-immuunafwijking - zoals pemphigus vulgaris, erosieve lichen planus, systemische lupus erythematodes of de ziekte van Crohn - of aan een virale, bacteriële of mycotische oorzaak, een vitaminedeficiëntie, een toxische reactie op geneesmiddelen of een immuundeficiëntie. Na uitgebreid onderzoek bleef een definitieve diagnose uit. De patiënt had osteoporose waarvoor ze alendroninezuur (Fosamax®) gebruikte. In de literatuur wordt een mogelijke relatie tussen het gebruik van orale bisfosfonaten en het optreden van orale ulcera beschreven. Omdat er mogelijk sprake was van een toxische reactie op alendroninezuur werd deze medicatie gestaakt. Na 3 maanden waren de slijmvliesafwijkingen verdwenen.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.