Articaïne kan een gevaarlijk anestheticum zijn

Open PDF (77.12 KB)

Voorstander
Fred Neelissen, bioenergetisch tandarts, Overveen: Door deze anesthesie-injecties is de patiënt ziek geworden en nu na 3 jaar langzaam herstellende. Ik heb deze opzienbarende casus aangegrepen om me te verdiepen in deze anesthesievloeistof. In Nederland blijken honderden patiënten te zijn die hetzelfde is overkomen en ook mondiaal is dit probleem bekend, articaïne staat ter discussie.
Tegenstander
Henk Brand, sectie Parodontologie en Orale Biochemie en sectie Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, ACTA: Bij een literatuuronderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen werd in 2003 gevonden dat de klachten die werden gemeld bij het gebruik van articaïne niet verschilden van die bij gebruik van andere lokale anesthetica. Het overgrote deel van de klachten leek bovendien niet het gevolg te zijn van het toegepaste anestheticum, maar van injectietechnische problemen of een lichamelijke stressreactie bij de patiënt.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.