Poetsinstructie met behulp van een gebitsmodel of via een iPad

Kindertandheelkunde

Open PDF (109.98 KB)

Uit eerder onderzoek is aangetoond dat er een correlatie bestaat tussen een goede poetstechniek en de manier waarop poetsinstructie wordt gegeven. Individuele instructie verdient de voorkeur boven audiovisuele methoden bij kinderen. Momenteel zijn kinderen op jonge leeftijd al bekend met het gebruik van een tablet of smartphone. Verschillende onderzoeken laten zien dat deze nieuwe technologieën een positieve bijdrage kunnen leveren aan een leerproces.

Het doel van dit onderzoek was te evalueren of er een verschil was in de mate van plaqueverwijdering door kinderen na het krijgen van een eenmalige poetsinstructie aan de hand van een gebitsmodel of via een instructievideo op een iPad. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 100 kinderen in de leeftijd 8 tot 12 jaar. De groep werd random verdeeld in 2 groepen van 50 kinderen. Kinderen met orthodontische apparatuur, parodontale problematiek, linkshandigen of een beperkte medewerking/beweeglijkheid van de hand of arm werden uitgesloten. In groep 1 kregen de kinderen poetsinstructie met de Bass-techniek aan de hand van een gebitsmodel. Deze instructie werd gefilmd. Dit filmpje werd getoond op de iPad aan groep 2. In de mond van de kinderen werd de plaquescore bepaald met gebruikmaking van disclosingsvloeistof vóór de poetsinstructie. Vervolgens werd deze opnieuw beoordeeld, nadat de kinderen de instructie hadden gehad en zelf hun tanden hadden gepoetst.

De resultaten lieten een significant verschil zien tussen de 2 methoden. De gemiddelde plaquescore na instructie op het gebitsmodel en de iPad was respectievelijk 17,27% (50% verbetering) en 11,56% (34% verbetering). Van de kinderen bleek 75% overigens dagelijks met een iPad te werken.

De onderzoekers concludeerden dat kinderen een lagere plaquescore hadden na poetsinstructie op een gebitsmodel dan de kinderen die de instructie op de iPad hadden gezien.

Bron

  • Salama F, Abobakr I, Al-Khodair, Al-Wakeel M. Evaluation of tablet PC as a tool for teaching tooth brushing to children. Eur J Paediatric Dent 2016; 17: 327-331.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.

Info
bron
Ned Tijdschr Tandheelkd oktober 2017; 124: 519-520
rubriek
Excerpten
Bronnen
  • Salama F, Abobakr I, Al-Khodair, Al-Wakeel M. Evaluation of tablet PC as a tool for teaching tooth brushing to children. Eur J Paediatric Dent 2016; 17: 327-331.
Gerelateerd