Virtual reality als innovatie in onderwijs

Academisch proefschrift

Open PDF (88.38 KB)

I.R. de Boer
VR as innovation in dental ­education
Amsterdam: Universiteit van ­Amsterdam, 2017
143 bl., geïll

In dit proefschrift wordt de toepassing van ‘Virtual Reality’ (VR) in het onderwijs besproken. VR is een technologie waarbij studenten in een virtuele, computer-gegenereerde omgeving bepaalde handelingen kunnen oefenen. Het grote voordeel van een dergelijke simulatieomgeving is dat veel verschillende uitdagingen kunnen worden aangeboden, waardoor de student beter is voorbereid op de uitdagingen die bij de dagelijkse patiëntenbehandeling voorkomen.

Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de Simodont, waarmee studenten kunnen boren in virtuele gebitselementen. Deze VR-oplossing wordt inmiddels al enkele jaren bij ACTA toegepast in het onderwijs. In 2007 sloot ACTA een overeenkomst met Moog Inc. om 50 VR-simulatoren voor de tandheelkunde te ontwikkelen en te installeren op ACTA. De machine evolueerde gedurende het ontwikkeltraject tot de ‘Simodont Dental Trainer’ die het nu is. Virtuele gebitselementen werden ontwikkeld door natuurlijke gebitselementen te scannen met een conebeam-CT en ze te bewerken op de computer om ze hetzelfde uiterlijk te geven als natuurlijke gebitselementen. Zij werden getest op hun bruikbaarheid door ze te vergelijken met natuurlijke en plastic gebitselementen en te laten beoordelen door de eindgebruikers (studenten en tandartsen). Vervolgens werd beoordeeld of de beelden beter in 2D of in 3D konden worden aangeboden en of de toepassing van ‘force feedback’ (FFB) een nuttige toevoeging zou vormen voor de VR-leeromgeving. FFB geeft een realistisch gevoel bij het ‘boren’ in een virtueel gebitselement omdat de weerstand van het tandoppervlak wordt gesimuleerd en doorgegeven aan het hoekstuk en de boor, waardoor het lijkt alsof het virtuele gebitselement een solide oppervlak heeft. Zowel de 3D-beelden als de FFB bleken van groot belang voor het creëren van een goede VR-leeromgeving. Het verder doorontwikkelen van de VR-leeromgeving, waarbij de toevoegingen aan het systeem direct konden worden getest op de eindgebruikers, bleek in dit geval succesvol. De verwachting is dat VR-leeromgevingen een steeds grotere rol in het onderwijs zullen gaan spelen.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.