Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Communiceren met de oudere patiënt

View the english summary Lees het volledige artikel in pdf (inloggen vereist)

Vergrijzing van de bevolking in Nederland en België) en het toenemende aantal ouderen met natuurlijke gebitselementen heeft tot gevolg dat tandartsen steeds vaker oudere patiënten in hun praktijk gaan zien. Verlies van cognitieve vaardigheden kan de communicatie met de patiënt bemoeilijken. Dementie en care resistant behaviour vragen om een speciale patiëntgerichte benadering. Daarnaast zijn kwetsbare ouderen voor het onderhouden van hun gebit vaak afhankelijk van begeleiders of mantelzorgers die actief deelnemen aan het gesprek als de patiënt de tandarts bezoekt. In dit artikel worden punten besproken waarmee een tandarts dan rekening moet houden. Daarnaast worden suggesties gegeven om de communicatie met de oudere patiënt of zijn begeleider in goede banen te leiden.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.

Kennistoets
Info
bron
Ned Tijdschr Tandheelkd december 2019; 126: 365-371
doi
https://doi.org/10.5177/ntvt.2019.12.19058
rubriek
Thema
serie
Communicatie in de tandartspraktijk
thema
Mondzorg voor kwetsbare ouderen
Bronnen
Multimedia bij dit artikel
Gerelateerd