× ABONNEREN

Interprofessionele samenwerking; de sleutel tot betere mondzorg voor (kwetsbare) ouderen

DOI: 10.5177/ntvt.2019.12.19078 Bladzijden: 679-686

Thema: Mondzorg bij kwetsbare ouderen

Wereldwijd zijn mondaandoeningen een belangrijk probleem met soms ernstige gevolgen op zowel individueel als maatschappelijk vlak. Ondanks voldoende kennis over de wijze waarop deze problematiek voorkomen kan worden, blijkt het in praktijk brengen ervan niet vanzelfsprekend, zeker niet bij een doelgroep als kwetsbare ouderen. Ongelijkheid in gezondheid, mede vergroot door ‘verkleuring’ en ‘vergrijzing’ van de samenleving, dient te worden aangepakt. Diversiteit in aanbod van zorg, afgestemd op de zorgnood van verschillende doelgroepen is noodzakelijk. Een andere uitdaging ligt bij het wegnemen van de barrières die (mond)zorgverleners ervaren bij het bieden van mondzorg bij kwetsbare ouderen. Om uitkomst te bieden voor bovenstaande kwesties is heroriëntering van de mondzorg nodig. Een meer op preventie georiënteerde zorg met een betalingssysteem dat dit ondersteunt moet het streefdoel zijn. Daarnaast moeten gezondheidsvaardigheden worden verbeterd door gezondheidsvoorlichting en opvoeding. Voor optimalisering van de (mond)zorg is een model uitgewerkt voor interprofessionele samenwerking. Deze aanpak leidt tot toename van patiëntgecentreerde zorg en zet op die manier grotere stappen in de richting van een gezondere samenleving.

Interprofessional collaboration, the key to better oral healthcare for frail older people

Globally, oral health diseases are a major problem that can have serious consequences at both the individual and social level. Despite sufficient knowledge about the prevention of oral health diseases, putting it into practice does not seem obvious, particularly not in a target group of frail older people. Inequality of health, partly increased by society becoming more multicultural and the ageing of the population, must be tackled. Diversity in the provision of care tailored to the care needs of different target groups is necessary. Another challenge lies in removing the barriers that (oral) healthcare providers experience when offering oral healthcare to frail older people. In order to provide a solution to the issues mentioned above, reorientation of oral healthcare services is needed. A more prevention-orientated approach to care, with methods of financing that support this, should be the goal. In addition, health literacy must be improved through health education and promotion. A model has been developed for interprofessional collaboration to optimise (oral) healthcare. This approach would lead to an increase in patient-centred care and in this way takes important steps forwards towards a healthier society.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje