×

Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Communiceren met de oudere patiënt

DOI: 10.5177/ntvt.2019.12.19058 Bladzijden: 665-671

Thema

Vergrijzing van de bevolking in Nederland en België) en het toenemende aantal ouderen met natuurlijke gebitselementen heeft tot gevolg dat tandartsen steeds vaker oudere patiënten in hun praktijk gaan zien. Verlies van cognitieve vaardigheden kan de communicatie met de patiënt bemoeilijken. Dementie en care resistant behaviour vragen om een speciale patiëntgerichte benadering. Daarnaast zijn kwetsbare ouderen voor het onderhouden van hun gebit vaak afhankelijk van begeleiders of mantelzorgers die actief deelnemen aan het gesprek als de patiënt de tandarts bezoekt. In dit artikel worden punten besproken waarmee een tandarts dan rekening moet houden. Daarnaast worden suggesties gegeven om de communicatie met de oudere patiënt of zijn begeleider in goede banen te leiden.

Communication in the dental practice. Communicating with older patients

The ageing of the population in the Netherlands and in Belgium and the growing number of older people who still have their own teeth mean that dentists are seeing older patients in their dental practices increasingly often. Loss of cognitive abilities can hinder communication with the patients. Dementia and care-resistant behaviour demand a special patient-centred approach. In addition, frail older people are often dependent on carers or volunteers who actively participate in the conversation when the patient visits the dentist. This article addresses issues dentists should take into account in such cases. It also makes suggestions about how most effectively to direct communications with older patients and/or their companions.

Log in om door te lezen of om te reageren

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog

Lees verder