× ABONNEREN

Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden

DOI: 10.5177/ntvt.2019.09.19038 Bladzijden: 443-448

Onderzoek en wetenschap

Bij ongeveer 36% van de Nederlanders is sprake van onvoldoende of beperkte gezondheidsvaardigheden. Dit komt overwegend voor bij patiënten met een lage sociaal-economische status, ouderen en migranten maar ook bij hoger opgeleiden. Tandartsen zijn zich hier vaak niet van bewust. Een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden kan moeite hebben met het begrijpen van uitleg die de tandarts geeft of met het lezen van schriftelijke informatie. De tandarts merkt dat misschien niet direct in het contact maar kan wel signalen opvangen die daarop duiden. Die signalen kunnen variëren van het niet volledig invullen van een vragenlijst tot het verkeerd opvolgen van adviezen of stelselmatig niet op de afspraken verschijnen. De tandarts moet daar in zijn taalgebruik rekening mee houden en kan informatiemateriaal zo aanpassen dat het voor iedereen begrijpelijk is. Ook kunnen praktijkmedewerkers zoals balie-assistenten ingelicht worden wat signalen kunnen zijn van beperkte gezondheidsvaardigheden en hoe ze het beste kunnen communiceren met deze patiënten.

Series: Communication in the dental practice. Low levels of literacy and limited health literacy

Approximately 36% of the Dutch population has insufficient or limited health literacy. This disproportionately concerns patients with low socioeconomic status (SES), the elderly and migrants, but also highly-educated patients. Dentists are often unaware of this. A patient with limited health literacy might have trouble with a dentist’s explanation or with reading written information. A dentist may not immediately notice this, but can be aware of signals indicating it. Such signals can vary from not completely filling out a questionnaire to wrongly interpreting instructions or systematically not showing up to appointments. The dentist needs to take this into account in his use of language and adapt any informational matter to make it understandable for everyone. Co-workers such as receptionists also need to be informed about signs indicating limited health literacy and how best to communicate with these patients

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje