Dertig jaar communicatie tussen huisartsen en patiënten

Patiënten willen graag een arts die luistert, ondersteunt en respect toont, maar huisartsen geven vooral medische informatie en advies, zo blijkt uit onderzoek bij het NIVEL waarop Ligaya Butalid 16 januari 2015 promoveerde aan de Universiteit Utrecht. Huisartsen en patiënten vinden wel dat de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer is verbeterd na de invoering van evidencebased richtlijnen. Ook zijn huisartsen zich door de jaren heen meer bewust geworden van psychosociale aspecten die mogelijk een rol spelen bij fysieke klachten. Toch zijn zij in de loop van de tijd minder empathisch geworden. Daarnaast brengen patiënten hun zorgen niet altijd ter sprake.

Voor haar onderzoek bestudeerde Butalid het videomateriaal van 824 huisartsconsulten.

Bron

Ligaya Butalid. Changes in doctor-patient communication in general practice. Utrecht: NIVEL, 2014. Academisch proefschrift.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.