Gepubliceerd op: 05-07-2013 (in print verschenen in Ned Tijdschr Tandheelkd 2013; 120: 366)

Hogere korting op gezonde voeding leidt tot meer calorieën

Medisch

Mensen kochten 8,7 meer gezonde producten bij 50% korting dan bij 10% korting. De aankoop van ongezonde voeding daalde echter niet: mensen kochten meer voeding in totaal, en dus ook meer calorieën. De labels ‘gezonde keus’, ‘reclame’, ‘reclame & gezonde keus’ hadden geen effect op hun aankoopgedrag en werden overschaduwd door de effecten van de korting. Onderzoek van gezondheidswetenschappers Ingrid Steenhuis en Wilma Waterlander van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft dit aangetoond. Zij publiceerden 16 mei 2013 in het International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity de resultaten van hun experimenteel onderzoek met de door hen ontwikkelde Virtuele Supermarkt.

De Virtuele Supermarkt is een driedimensionaal computerprogramma naar het evenbeeld van een normale Nederlandse supermarkt. Thuis op hun computer doen de deelnemers aan het onderzoek hun boodschappen in deze supermarkt. Steenhuis en Waterlander onderzochten in dit nieuwste experiment bij 109 deelnemers de effecten van verschillende kortingsniveaus (10%, 25% en 50%) op gezonde voeding in combinatie met 3 verschillende soorten labels (‘gezonde keus’, ‘reclame’, ‘reclame & gezonde keus’). In 2012 toonden de onderzoekers met behulp van de Virtuele Supermarkt aan dat het ongewenste effect van het kopen van meer calorieën niet optrad wanneer alleen een korting op groente en fruit werd gegeven.

(Bron: Persbericht Vrije Universiteit, 27 mei)

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.