(in print: Ned Tijdschr Tandheelkd december 2017; 124: 611)

Kan verhaaltje poetsgedrag kinderen verbeteren?

Preventiespecialist Marnix Hoppener en communicatie- en informatiewetenschapper Enny Das van de Radboud Universiteit zijn in oktober 2017 een onderzoek gestart waarin ze 2 manieren vergelijken om het poetsgedrag van kinderen te verbeteren. “Ons onderzoek houdt zich bezig met de vraag of een speelsere, minder directieve benadering kan bijdragen aan een betere mondhygiëne bij kinderen”, zegt Enny Das.

“Eerder onderzoek suggereert dat bangmakerij – je moet poetsen anders krijg je gaatjes- níet helpt om gedrag te veranderen. We gaan nu bekijken wat het effect is van een benadering die uitgaat van entertainment education, dus het brengen van een boodschap op een entertainende manier”. Das en Hoppener gebruiken daarvoor een grappig verhaaltje over een aapje genaamd Johnny Joker en vergelijken het effect van dat verhaaltje met het effect van traditionele voorlichting. De eerste resultaten worden rond de zomer van 2018 verwacht.

(Bron: Radboudumc, 10 oktober 2017)

1 reacties

Toevallig ontving de redactie na het verschijnen van dit nieuwsbericht een ingezonden brief van de directeur van de Stichting Kies!, mevrouw Paulette Bröcker, over een project waarbij via storytelling voorlichting aan kinderen wordt gegeven met als doel de mondgezondheid te verbeteren.

Geeft storytelling plaquereductie?

Een tijdje geleden zag ik tijdens een beeldententoonstelling een ‘storyteller’ spelen, iemand die een verhaal vertelt op een sprookjesachtige, verhalende manier, waarbij de achterliggende gedachten is dat de boodschap via de rechterhersenhelft binnenkomt, met andere woorden: in dat deel van het hersengebied waar de emotie wordt aangesproken. Men zegt dat een boodschap via de emotie beter beklijft dan een boodschap met alleen maar feiten en getallen. De weken verstreken en ineens wist ik het als directeur van Stichting Kies!: eureka, storytelling kun je inzetten bij de collectieve preventie van mondgezondheid. Ook binnen het bestuur van de stichting was men enthousiast. Zo startten wij in samenwerking met ACTA en met grote betrokkenheid en sponsoring van Proctor & Camble (Oral B) een project op.

In het project werden groepen 3 en 4 van 2 scholen in de Schilderswijk in Den Haag en 2 scholen in Oegstgeest bezocht door 2 storytellers die een fantasieverhaal vertelden waarin de boodschap van mondgezondheid zat verpakt. Twee bachelor-studenten van ACTA keken over de schouders van de storytellers mee en gaven poetsinstructie met een groot gebitsmodel. Poetsinstructie is broodnodig, want de leeftijdsgroep 6 tot 7 jaar heeft nog niet zo’n goede handmotoriek en ook is het voor deze groep lastig het geduld op te brengen om precies en langer te poetsen. Na de instructie gingen de kinderen zelf aan de slag met een grote spiegel en een handtandenborstel. De storytellers bezochten elke klas 2 keer. Bij het tweede bezoek vond er een soort overhoring plaats waarbij getracht werd te achterhalen of de kinderen de boodschap van het verhaaltje konden reproduceren. Tevens werd er onder leiding van de 2 bachelor-studenten bij het tweede bezoek elektrisch gepoetst, want meer dan de helft van de kinderen poetste thuis ook met een elektrische tandenborstel.

Het feit dat kinderen en docenten zo enthousiast reageerden op dit project, doet Stichting Kies! beseffen dat we op het goede spoor zitten. Wat ons betreft dus meer storytelling op de basisscholen! Een nieuwe impuls voor een leervak over collectieve preventie, daar gaan we voor.

Paulette Bröcker, directeur Stichting Kies!

NTVT Redactie op maandag 20 november 2017 om 14.11u

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock
Info
publicatiedatum
10 november 2017
rubriek
Nieuws
Gerelateerd