Minder regelgekte en meer zorg in de tandheelkunde

Column

In de geestelijke gezondheidszorg wordt geklaagd over de hoeveelheid administratieve rompslomp. De GGZ heeft daarom een actie opgezet, genaamd ‘Minder regelgekte en meer zorg’. Als ik op zoek ga naar artikelen hierover wordt al snel duidelijk dat de hoeveelheid administratie in de gehele gezondheidszorg al jarenlang een probleem is. Ook in de tandheelkunde is er sprake van een toenemende hoeveelheid administratie die uitgevoerd moet worden rondom de behandelingen. Vooral in de bijzondere tandheelkunde is de hoeveelheid formulieren die ingevuld moeten worden voor een aanvraag enorm. En dat moet bij elke aanvraag van een patiënt opnieuw ingevuld worden.

De afgelopen maand ontdekte ik dat bij verschillende verzekeraars ook de regels voor het declareren voor het aankomende jaar weer zijn aangescherpt. Zo moet bij meerdere verzekeraars een panoramische röntgenopname eerst aangevraagd worden voordat deze wordt vergoed, voor patiënten van zowel boven als onder de 18 jaar oud. Ten eerste vind ik zelf dat dit onnodig werk creëert. Ten tweede is het een typisch voorbeeld van een situatie in de gezondheidszorg waarbij de ongeleerde verzekeraar beslist welke behandeling uitgevoerd moet worden, in plaats van de zorgverlener die keihard heeft gestudeerd om de juiste behandelindicatie te stellen. Het bijzondere is namelijk dat bij de verzekeraar een lijstje ligt met aandoeningen waarbij een panoramische röntgenopname vervaardigd mag worden. Bij de meeste patiënten zal dat geen problemen geven, maar wanneer er een uitzonderlijke situatie is, duurt het een eeuwigheid voordat de verzekeraar akkoord geeft voor de vergoeding. Dit betekent dat een tandarts de behandeling moet uitstellen of lang op zijn honorarium moet wachten. Beide opties lijken me weinig bevredigend.

Aansluitend op deze administratieve lasten is de inspectie veel meer gaan controleren op de patiëntdocumentatie. Van elke patiënt moeten DETI-scores, DPSI-scores enzovoorts worden ingevuld. De tijd dat tandartsen dit in hun hoofd deden is echt voorbij. Alles moet namelijk administratief achterhaald kunnen worden voor het moment dat de verzekering tegenstribbelt, de patiënt een klacht dreigt in te dienen en voor de tandartsen in enorme groepspraktijken die vrijwel nooit één patiënt voor een tweede maal terugzien.

Kortom, ik ben blij dat ik mijn typediploma heb en dus redelijk snel notities kan maken op het moment dat een patiënt de kamer verlaat. Daarnaast is het hygiëneprotocol ook dusdanig aangescherpt dat het schoonmaken door de assistent zoveel tijd in beslag neemt, dat een tandarts genoeg tijd heeft om alles administratief in orde te maken voor de volgende patiënt naar binnen mag.

(Lisa Vermeulen, tandarts)

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock
Info
publicatiedatum
20 december 2017
rubriek
Nieuws
Gerelateerd