Onvoldoende bekendheid hoofd-halskanker in Nederland

Op 19 september 2016 ging de jaarlijkse Make Sense-campagne van start met als doel van meer aandacht te vragen voor hoofd-halskanker en uiteindelijk de behandelingsresultaten voor patiënten met deze ziekte te verbeteren. Met de bewustwordingsweek wil organisator EHNS (European Head and Neck Society) zorgen voor een betere herkenning van de symptomen van hoofd-halskanker zodat patiënten eerder een arts consulteren en worden gediagnosticeerd en doorverwezen. In Nederland wordt de campagne ondersteund door patiëntenvereniging HOOFD-HALS.

Hoofd-halskanker staat in de top 10 van de meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Elk jaar krijgen ongeveer 3.000 Nederlanders de diagnose hoofd-halskanker te horen. Hoofd-halskanker komt de helft zo vaak voor als longkanker, maar 2 keer zo vaak als baarmoederhalskanker. Ondanks de ernst van deze ziekte en de toename van het aantal patiënten is deze ziekte nog relatief onbekend. De diagnose wordt hierdoor vaak laat gesteld; 60% van de patiënten heeft bij diagnose reeds een vergevorderd stadium van de ziekte bereikt en 60% van deze patiënten overlijdt binnen 5 jaar. Als de diagnose in een vroeg stadium van de ziekte wordt gesteld dan is de kans op overleving 80-90%.

Roken en alcoholgebruik zijn bekende risicofactoren voor hoofd-halskanker. Steeds duidelijker wordt ook dat het het aantal gevallen van Humaan papillomavirus (HPV)-gerelateerde hoofd-halskanker snel toeneemt.

(Bron: Patiëntenvereniging HOOFD-HALS, 20 september 2016)

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.