(in print verschenen Ned Tijdschr Tandheelkd 2013; 120: 659)

Wartaal op het declaratieoverzicht

Voor veel mensen is het kostenoverzicht van zorgverzekeraars van declaraties die een dokter of tandarts rekent, nog steeds onduidelijk. Uit de recente meldactie ‘Kostenbewustzijn’ van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) blijkt dat voor 78% van de mensen het overzicht niet altijd duidelijk is. In 35% van de gevallen mist men informatie en 33% kan de declaratie niet koppelen aan de zorg die ze kregen. Uit de meldactie blijkt ook dat mensen moeite hebben met de vertaling van DBC-codes (diagnosebehandelingcombinaties) voor bepaalde behandelingen. Verzekerden vinden ze onleesbaar en daardoor lastig te controleren. “Bij een DBC-zorgproduct zou in ieder geval de medisch specialist, de behandeldatum en het type zorg zoals een operatie, röntgenfoto of ziekenhuisopname moeten staan. Een begrijpelijk kostenoverzicht is essentieel om verspilling van zorgkosten en foute declaraties terug te dringen”, zegt Wilna Wind van de NPCF.

Verzekeraars krijgen de oproep haast te maken met de vertaalslag van het kostenoverzicht.

De minister van Volksgezondheid onderschrijft het belang van een herkenbaar kostenoverzicht. In een brief aan de Tweede Kamer geeft zij aan welke stappen hiervoor zijn gezet. Begin 2014 wordt geëvalueerd of de ingezette verbeteringen ook daadwerkelijk een begrijpelijker kostenoverzicht hebben opgeleverd.

(Bron: Persbericht NPCF, 23 oktober 2013)

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.