× EINDEJAARSACTIE

Articaïne kan een gevaarlijk anestheticum zijn

Door op 01-11-2011

Voorstander
Fred Neelissen, bioenergetisch tandarts, Overveen: Door deze anesthesie-injecties is de patiënt ziek geworden en nu na 3 jaar langzaam herstellende. Ik heb deze opzienbarende casus aangegrepen om me te verdiepen in deze anesthesievloeistof. In Nederland blijken honderden patiënten te zijn die hetzelfde is overkomen en ook mondiaal is dit probleem bekend, articaïne staat ter discussie.
Tegenstander
Henk Brand, sectie Parodontologie en Orale Biochemie en sectie Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie, ACTA: Bij een literatuuronderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen werd in 2003 gevonden dat de klachten die werden gemeld bij het gebruik van articaïne niet verschilden van die bij gebruik van andere lokale anesthetica. Het overgrote deel van de klachten leek bovendien niet het gevolg te zijn van het toegepaste anestheticum, maar van injectietechnische problemen of een lichamelijke stressreactie bij de patiënt.

Meer lezen? Log in of word abonnee

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog

Reacties

Om ook te reageren moet u eerst inloggen (alleen voor abonnees).

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog