× ABONNEREN

Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Communiceren met de oudere patiënt

Door op 06-12-2019
  • Inleiding
  • De ouder wordende patiënt
  • Effectief communiceren met oudere patiënten
  • De heteroanamnese
  • Praktische aanpak en beleid
  • Communiceren met patiënten met het dementiesyndroom
  • Meldplicht huiselijk geweld
  • Slotopmerkingen
  • Literatuur
  • Verantwoording

Samenvatting

Vergrijzing van de bevolking in Nederland en België) en het toenemende aantal ouderen met natuurlijke gebitselementen heeft tot gevolg dat tandartsen steeds vaker oudere patiënten in hun praktijk gaan zien. Verlies van cognitieve vaardigheden kan de communicatie met de patiënt bemoeilijken. Dementie en care resistant behaviour vragen om een speciale patiëntgerichte benadering. Daarnaast zijn kwetsbare ouderen voor het onderhouden van hun gebit vaak afhankelijk van begeleiders of mantelzorgers die actief deelnemen aan het gesprek als de patiënt de tandarts bezoekt. In dit artikel worden punten besproken waarmee een tandarts dan rekening moet houden. Daarnaast worden suggesties gegeven om de communicatie met de oudere patiënt of zijn begeleider in goede banen te leiden.

Auteursinformatie

  • A.J.E. Smith1, P. Vermeir2
  • Uit 1het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (Nederland) en 2de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Gent (België)
  • Datum van acceptatie: 10 oktober 2019
  • Adres: A.J.E. Smith, Ant. Deusinglaan 1, 9713 AV Groningen
  • a.j.e.smith@umcg.nl

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje