× ABONNEREN

Tandheelkunde en gezondheidsrecht 2. Meningsverschillen over de zorginhoudelijke professionele standaard

  • Reacties (0)

Samenvatting

Bij professionele meningsverschillen is goede communicatie met de patiënt essentieel. Hierbij moet de tandarts zich er terdege van bewust zijn dat de professionele standaard niet een door hem te bepalen lijn is maar dat deze een zekere bandbreedte kent.

Aan tuchtrechtelijke en andere klachten blijkt niet zelden een meningsverschil ten grondslag te liggen over de zorginhoudelijke professionele standaard. Meningsverschillen daarover kunnen zich voordoen tussen tandartsen, maar ook in de tandarts-patiëntrelatie. Een groot deel van de onduidelijkheid die ten grondslag ligt aan dergelijke discussies zou kunnen worden weggenomen door het hanteren van duidelijke, klinische richtlijnen. Aangezien deze nog niet in groten getale voorhanden zijn, zal een tandarts voor het voorkomen van conflicten gebaat zijn bij adequate communicatie. Een tandarts moet zich daarbij bewust zijn van mogelijke belangenverstrengeling en van de bandbreedte die de zorginhoudelijke professionele standaard eigen is. Afwijken van deze bandbreedte omdat een patiënt dat wenst, is geen optie.

Dit programma is niet meer geaccrediteerd en kan daarom niet meer worden aangeschaft

Lees verder

Meer lezen? Log in of word abonnee