× ABONNEREN

Toepasbaarheid van de ‘Uitblinkers-interventie’ om tandenpoetsen bij kinderen te verbeteren: een pilotonderzoek

  • Inleiding
  • Materiaal en methode
  • Resultaten
  • Discussie
  • Conclusie
  • Literatuur
  • Dankwoord

Samenvatting

In 2017 is de ‘Uitblinkers-interventie’ ontwikkeld ter verbetering van tandenpoetsen bij jonge kinderen. Deze gespreksmethodiek is gericht op het identificeren van barrières die ouders ervaren bij het tandenpoetsen van hun kind, en het bespreken van een aanpak om barrières weg te nemen. Hierbij staan opvoedvaardigheden centraal. In 2018 werd in 12 tandartspraktijken onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van deze ‘Uitblinkers-interventie’ en naar de waardering van mondzorgverleners van deze interventiemethode. Door 21 getrainde preventieassistenten werd de interventie toegepast bij ouders van 3-jarigen. Met behulp van focusgroep- en telefonische interviews met de preventieassistenten werden 9 maanden later gegevens verkregen om de interventie te evalueren. Na analyse van de interviews kan samengevat worden gesteld dat preventieassistenten doorgaans positief waren over de ‘Uitblinkers’-gespreksmethodiek, de ondersteunende materialen en de reacties van ouders. De interventie lijkt uitvoerbaar in de mondzorgpraktijk, waarbij wel enkele (voornamelijk logistieke) verbeterpunten werden geïdentificeerd.

Auteursinformatie

  • M. de Jong-Lenters1, J. van Bussel1, E. Polak2, M. L’Hoir3,4, D. Duijster5
  • Uit 1de sectie Kindertandheelkunde van het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), 2de Opvoedpoli Amsterdam Noord, 3de afdeling Voeding en Gezondheid van de Wageningen Universiteit, 4de GGD Noord en Oost Gelderland in Warnsveld en 5de sectie Sociale Tandheelkunde van het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam (ACTA)
  • Datum van acceptatie: 17 januari 2020
  • Adres: mw. dr. D. Duijster, ACTA, Gustav Mahlerlaan 3004, 1081 LA Amsterdam
  • d.duijster@acta.nl

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje