× ABONNEREN

Bijzonder hoogleraar Katarina Jerković-Ćosić voor collectieve mondzorgpreventie

19 oktober 2022 Geen reacties

Dr. Katarina Jerković-Ćosić is per 1 september 2022 benoemd tot bijzonder hoogleraar Publieke Gezondheid en Mondzorg aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam. Jerković-Ćosić is als lector verbonden aan de Hogeschool Utrecht, die deze leerstoel instelt. Ze wil zich inzetten voor de terugkeer van preventie op het gebied van mondgezondheid in nationaal en regionaal beleid.

“De laatste jaren is de collectieve preventie op het gebied van mondgezondheid op de achtergrond geraakt”, aldus Jerković-Ćosić. “In de jaren ’70 en ’80 was mondgezondheid goed ingebed in de publieke gezondheid, dit naar aanleiding van de slechte staat van de mondgezondheid van Nederlanders en in het bijzonder jonge kinderen. Toen dit in de jaren ’90 erg verbeterd was, zijn veel mooie initiatieven weer verdwenen. Neem bijvoorbeeld de tandheelkundig preventief medewerkers van de GGD. Die zijn grotendeels wegbezuinigd of hebben andere taken gekregen, waardoor er minder aandacht is voor mondzorg.”

katarina_jerkovic_web.jpg

(Foto: Kirsten van Santen)

Haar lectoraat ‘Innovaties in de Preventieve zorg’ bij de Hogeschool Utrecht is ingebed in het kenniscentrum Gezond en Duurzaam Leven. Hierin wordt met verschillende lectoraten (onder andere ‘Preventie van Schulden’ en ‘Innovatie van Beweegzorg’) samengewerkt aan maatschappelijke uitdagingen gericht op gezondheid en welzijn. Jerković-Ćosić: “Mondgezondheid hangt niet alleen samen met het individuele gedrag van een patiënt, maar ook met de brede sociale en fysieke leefomgeving. Denk hierbij aan zaken als schuldenproblematiek. Hierdoor ontstaat een tweedeling in de samenleving, met een groep mensen die de zorg niet meer kunnen betalen en voor wie het niet mogelijk is een gezonde leefstijl te onderhouden. Het verhaal achter het gedrag van een patiënt is vaak vele malen complexer dan wij als zorgverleners voor ogen hebben.”

Jerković-Ćosić ziet de samenwerking tussen universiteit en hogeschool als een manier om ervoor te zorgen dat onderzoek in de praktijk kan doordringen. “Universiteiten ontwikkelen veel kennis, maar die vindt soms moeilijk zijn weg naar een toepassing. Aan de hogeschool beginnen we met een vraagstelling uit de praktijk, gebaseerd op wat er leeft onder zorg- en welzijnsprofessionals. Dit praktijkgerichte onderzoek voeren we vervolgens samen met professionals, patiënten en inwoners uit. In mijn onderzoek wil ik een interprofessionele samenwerking ontwikkelen tussen professionals uit de zorg en welzijn om risicogroepen te helpen aan betere (mond)gezondheid.”

Naar alle nieuwsberichten

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje