× ABONNEREN

Consument compenseert gezonde keuze door een ongezonde

13 december 2021 Geen reacties

Als consumenten eerst iets gezonds in hun winkelmandje stoppen, compenseren ze dat vaak deels met een ongezondere keuze en andersom. Dit concludeert Martine van der Heide op basis van haar promotieonderzoek naar deugdzaam consumentengedrag.

Deugdzaam consumentengedrag is gedrag dat uitgestelde voordelen biedt voor het individu of indirecte voordelen biedt voor de maatschappij, maar (op korte termijn) ook nadelen heeft voor het individu. Gezond eten is hier een voorbeeld van. Van der Heide stelt dat conflicterende doelen zoals ‘genieten’ en ‘gezondheid’ ertoe kunnen leiden dat de relatieve gezondheid van voedselkeuzes zich tijdens het boodschappen doen dynamisch ontwikkelt. Uit haar ondezoek blijkt dat consumenten de relatieve gezondheid van hun keuzes te balanceren. De mate waarin consumentendat doen hangt af van de voedselcategorie en de hoeveelheid eerdere (fysieke) boodschappenkeuzes.

“Veel populaire interventies in supermarkten, zoals een suikertaks op frisdrank, lijken ervan uit te gaan dat een gezondere keuze binnen één categorie ook leidt tot een gezonder winkelmandje. Dit uitgangspunt gaat echter voorbij aan mogelijke compensatie-effecten die de winst van zulke interventies deels of volledig teniet kunnen doen”, aldus Van der Heide in haar proefschrift. Om blijvend gezondere keuzes te maken zou het volgens haar kunnen helpen als consumenten helemaal wegblijven bij ongezonde categorieën, online boodschappen doen en niet te veel boodschappen tegelijk doen.

(Bron: RUG, 9 december 2021)

(Beeld: Shutterstock)

Reacties