× ABONNEREN

Preventie-app Dental Coach wint EFP Innovation Award

5 augustus 2022 Geen reacties

De ‘Dental Coach’ preventie-app van Lodewijk Gründemann en Melle Vroom heeft de eerste prijs gewonnen in de strijd om de Innovation Award for Digital Solutions for Gum Health van de European Federation of Periodontology. De parodontologen van de Parodontologie Praktijk in Goutum ontwikkelden een computerprogramma voor zorgverleners en een app voor patiënten om door middel van gedragsverandering de mondgezondheid te verbeteren.

Cariës en gingivitis zijn uitingen van ongezond mondzorggedrag. De vraag die bij veel zorgverleners leeft, is hoe we dat gedrag kunnen verbeteren,” zegt Gründemann. “Hiervoor liggen grote mogelijkheden op het gebied van e-health. De mondzorg loopt hierin nog achter, dat geeft onder andere de WHO aan. Maar mensen zijn al zo gewend met hun smartphone verschillende aspecten van hun gedrag te monitoren, waarom dan ook niet hun mondzorggedrag? In de algemene gezondheidszorg wordt hier al gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld bij diabetes. E-health kan preventie makkelijker maken en ook bijdragen aan duurzame mondzorg, als mensen hierdoor minder vaak naar de praktijk hoeven te komen.

De Dental Coach app kwam in 2017 op de markt en wordt nog steeds uitgebreid. Patiënt en zorgverlener kunnen aan de hand van een scorekaart zien hoe de staat van de dentitie tijdens een behandeling verandert. Op basis van de dentitie van de patiënt wordt een poetstimer geïndividualiseerd: als er bijvoorbeeld geen molaren zijn om te poetsen, wordt hiermee rekening gehouden in de timer. Verder bevat de app onder andere een schema voor interdentaal reinigen, instructievideo’s, de mogelijkheid om standaard motivatieberichten te ontvangen, een dagboek en een implantaatpaspoort.

Zorgverleners kunnenn het computerprogramma gebruiken voor motivational interviewing: een gestandaardiseerde manier van gespreksvoering. “Ze leren zo de juiste vragen te stellen en waarop te letten bij de antwoorden die de patiënt geeft,” aldus Gründemann. “Aan het eind van het gesprek kan een gespreksverslag gemaakt worden, waardoor altijd terug te zien is welke afspraken gemaakt zijn. Aan de ene kant is dit confronterend, maar het geeft ook een stok achter de deur: belofte maakt schuld.

De Hogeschool Utrecht en Inholland Amsterdam hebben in pilotonderzoeken laten zien dat patiënten erg tevreden waren over het gebruik van de app en dat het gebruik van de app een gunstig effect had op plaque- en bloedingsscores. Ook zorgverleners gaven aan de app graag te gebruiken. Gründemann: “In een ander onderzoek door een masterstudent Tandheelkunde van het Radboudumc werd studenten Tandheelkunde en Mondzorgkunde gevraagd of e-health iets zou kunnen toevoegen aan de behandeling. Dezelfde vraag werd gesteld aan zorgverleners met een eigen praktijk. Van de ondervraagden zag 75% de meerwaarde hiervan niet in. Toen hen echter werd uitgelegd wat de app inhield, gaf 75% juist aan deze graag te willen gebruiken.

Gründemann en Vroom willen de komende tijd nog meer functionaliteiten toevoegen aan de app: een voedingsanamnese, implementatie van de ‘Gewoon Gaaf’ cariëspreventiemethode, de mogelijkheid om de werkelijke poetstijd bij te houden bij gebruik van een elektrische tandenborstel en een sensor om suikerinname en zuurproductie te monitoren.

Hoewel het gebruik van Dental Coach momenteel nog niet wijdverbreid is, is Gründemann ervan overtuigd dat de app zorgverleners kan ondersteunen om patiënten te motiveren hun mondzorggedrag te veranderen. “Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd krijgt. Om het gedrag van een patiënt te veranderen, zul je als zorgverlener ook ander gedrag moeten vertonen. Onbekend maakt onbemind, maar onze mondhygiënisten geven al aan niet meer zonder de app te willen werken.

(Beeld: European Federation of Periodontology)

Naar alle nieuwsberichten

Reacties