× ABONNEREN

Veel kindervoeding niet goed voor gezondheid

22 september 2020 Geen reacties

Uit analyses van kinderproducten in de supermarkt blijkt dat bijna 75% van deze producten niet voldoet aan de ‘schijf van vijf’. In sommige categorieën waren de kinderproducten zelfs minder gezond dan producten gericht op volwassenen.

UNICEF Nederland deed onderzoek naar het assortiment en het promotiebeleid van kinderproducten in supermarkten. Hiervoor keken zij naar kindermarketing en analyseerden zij 2.000 supermarktproducten die speciaal gericht waren op kinderen. Met dit onderzoek wil UNICEF Nederland laten zien welke rol supermarkten kunnen spelen in het aanbieden van goede voeding voor kinderen.

De analyse van de voedingsproducten is gedaan aan de hand van de ‘schijf van vijf’ van het Voedingscentrum. De ‘schijf van vijf’ is opgebouwd uit gezonde voedingsmiddelen. Producten die hier buiten vallen, zijn opgedeeld in extra’s die 3 tot 5 keer per dag zijn toegestaan (dagkeuze) en extra’s die maximaal 3 keer per week zijn toegestaan (weekkeuze). In het bijzonder werd gekeken naar suikergehaltes en energie van producten, vanwege de relatie met obesitas bij kinderen. Baby-, dreumes- en peuterproducten, kinderontbijtgranen, kinderbroodbeleg, meeneemkoeken en pakjes drinken werden in de analyse betrokken. Uit de analyse bleek dat bijna 75% van de 800 onderzochte kinderproducten niet voldeed aan de criteria van de ‘schijf van vijf’. Het merendeel van de tussendoortjes was ook niet geschikt als dagelijkse extra, maar als eenmalige weekkeuze. Tot slot bleek dat de portiegroottes niet altijd in lijn waren met de aanbevelingen van het Voedingscentrum.

Naast de producten zelf speelt ook prijspromotie en marketing een belangrijke rol in het consumeren. Het onderzoek liet zien dat veel producten bijna altijd wel ergens in de aanbieding zijn en dat aanbiedingen uit de ‘schijf van vijf’ niet extra onder de aandacht worden gebracht. Naast aanbiedingen worden de producten ook aantrekkelijk gemaakt voor kinderen door middel van spelletjes of verpakkingen. Van het totaal aantal producten is in 25% van de gevallen sprake van kindermarketing op de verpakking, baby-, dreumes- en peuterproducten uitgesloten. Dit gebeurt vooral veel bij kinderontbijtgranen, kindertoetjes en frisdranken van buitenlandse merken, omdat Nederlandse fabrikanten op dit gebied al beperkt worden door de overheid.

Om kinderen en jongeren te beschermen tegen de nadelige gevolgen van ongezonde voeding, zouden de producten verbeterd moeten worden door de hoeveelheden suiker, zout en vet te verlagen en zou geen enkele vorm van kindermarketing moeten worden toegestaan op producten buiten de ‘schijf van vijf’.

 (Bron: UNICEF, 1 september 2020)

Om ook te reageren moet u eerst inloggen (alleen voor leden).

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog