Integratie van wetenschap in de kliniek van de Nijmeegse opleiding tandheelkunde

View the english summary Open PDF (1.16 MB)

Om op basis van bewijs een beargumenteerde behandelbeslissing te kunnen nemen, biedt het concept ‘evidence-based handelen’ een oplossing om uit de groter wordende hoeveelheid klinisch wetenschappelijke informatie de juiste kennis te selecteren. Het vraagt vaardigheid om dit concept (combineren van het best beschikbare klinisch wetenschappelijke bewijs, ervaring en kunde van de tandarts en voorkeuren van de patiënt) in de praktijk te brengen. Om de student voor te bereiden op de latere praktijkuitoefening, heeft de opleiding tot tandarts in Nijmegen het evidence-based handelen vanaf het eerste studiejaar opgenomen in het studieprogramma. De ervaringen van zowel studenten als docenten zijn gematigd. Vermoedelijk is de reden hiervan dat veel klinische behandelbeslissingen nog op grond van ervaring en routine (kunnen) worden genomen. De uitdaging is om het evidencebased handelen de basis te laten zijn van ‘een leven lang leren’.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.

Info
bron
Ned Tijdschr Tandheelkd juni 2012 ; 119: 307-311
doi
https://doi.org/10.5177/ntvt.2012.06.12119
rubriek
Thema
thema
Onderwijsvernieuwingen in opleidingen tandheelkunde
Gerelateerd