Temporomandibulaire disfunctie bij werknemers van call centers

Gnathologie

Open PDF (113.62 KB)

‘Call centers’ of afdelingen voor telefonisch klantencontact schieten als paddenstoelen uit de grond. In Turkije waren in 2014 ongeveer 80.000 mensen werkzaam op een dergelijke afdeling, waarvan 95% een volledig dienstverband had. Verwacht wordt dat dit aantal zal toenemen tot 350.000 in 2024. Deze werknemers zitten statisch voor een beeldscherm, maken voortdurend dezelfde beperkte bewegingen met hun armen, handen en vingers en ervaren met regelmaat psychische spanning in het klantencontact. Onderzoekers van een opleiding tandheelkunde in Istanbul wilden graag de frequentie van tekenen en symptomen van temporomandibulaire disfunctie bij deze werknemers weten.

Bij het onderzoek waren 124 werknemers in de leeftijd van 22 tot 47 jaar van 4 verschillende afdelingen voor telefonisch klantencontact in de regio Istanbul betrokken. Zij waren langer dan 6 maanden in functie, waren niet zwanger en hadden geen aan bindweefselontsteking gerelateerde ziekten en ook geen pijn in het orofaciale systeem met een andere oorzaak dan temporomandibulaire disfunctie. Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van de volledige Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorder (RDC/TMD). Daarnaast verstrekten de werknemers enkele demografische gegevens en beantwoordden zij vragen over hun werkomstandigheden, zoals het aantal klantencontacten en pauzes per dag, de kwaliteit van de klantencontacten, de psychische werkspanning en de kwaliteit van de werkomgeving.

Werknemers die meer dan 140 klantencontacten per dag hadden, hadden vaker pijn tijdens anterieure bewegingen van de mandibula dan werknemers die minder dan 140 klantencontacten per dag hadden. Van de met de RDC/TMD vastgestelde tekenen en symptomen van temporomandibulaire disfunctie kwamen kaakklemmen, hoofdpijn en gewrichtsgeluiden het meest voor. Alleen de incidentie van hoofdpijn was statistisch significant positief gerelateerd aan de mate van psychische werkspanning.

Conclusie. Bij de groep werknemers van afdelingen voor telefonisch klantencontact was amper sprake van tekenen en symptomen van temporomandibulaire disfunctie. Wel bleek hierbij het aantal klantencontacten per dag een belangrijke factor. Een beperking van het onderzoek is de kleine groep werknemers in een kleine regio van slechts 1 land.

Bron

  • Saruhanoğlu A, Gökçen-Röhlig B, Saruhanoğlu C, Öngül D, Koray M. Frequency of temporomandibular disorder signs and symptoms among call center employees. Cranio 2017; 35: 244-249.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.