Volwassen Finnen over communicatie met hun tandarts

Sociale tandheelkunde

Open PDF (128.74 KB)

Meerdere onderzoeken hebben laten zien dat patiënten het waarderen dat hun tandarts met hen communiceert en relevante aspecten van hun mondgezondheid en behandelplanopties bespreekt. Minstens zo belangrijk is dat de patiënten het gevoel hebben dat de tandarts naar hen luistert en daarbij begrip en respect toont met betrekking tot de denkbeelden en zorgen die bij hen leven. In een eerder onderzoek gaven Finse volwassenen aan dat het belangrijkste aspect van de ideale tandarts was dat deze uitlegt, vragen stelt en de patiënt aanmoedigt zelf vragen te stellen. Het doel van dit onderzoek was de perceptie van volwassen Finnen op 3 aspecten in kaart te brengen aangaande communicatie met de tandarts in hun laatste bezoek. Deze aspecten waren het verkrijgen van adequate informatie over hun mondgezondheid, de mate waarin geluisterd wordt en interesse wordt getoond, en de mogelijkheid om behandelbeslissingen te beïnvloeden

In 2011 werd een representatieve steekproef van ruim 5.800 Finnen ouder dan 29 jaar geïnterviewd dan wel schriftelijk bevraagd. Sociaal-economische status, gepercipieerde mondgezondheid en mondgezondheidsvariabelen werden geassocieerd met de bovenvermelde aspecten van communicatie met de tandarts. Meer dan 85% van de bij het onderzoek betrokken Finnen vond dat zij bij hun laatste tandartsbezoek van adequate informatie waren voorzien, dat er naar hen was geluisterd en interesse in hen was getoond, en dat hen de mogelijkheid was geboden om invloed uit te oefenen op het behandelplan. Een tekortschietende communicatie werd vaker gerapporteerd door patiënten met een slechte mondgezondheid, wat angstiger patiënten, patiënten in een moeilijke economische positie en onregelmatige praktijkgangers.

Conclusie. In het algemeen waren Finse volwassenen tevreden over de communicatie van en met hun tandarts. Speciale aandacht is nodig voor patiënten die bovengemiddeld angstig zijn, een lagere sociaal-economische positie of een slechtere mondgezondheid hebben.

Bron

Raittio E, Lahti S, Suominen AL. Adult Finn’s perceptions about communication with the dentist during their last visit. Community Dent Oral Epidemiol 2019; 47: 112-118.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.