× ABONNEREN

Serie: Onderwijs en de tandarts anno 2025. Een interfacultaire Landelijke Voortgangstoets Tandheelkunde als toekomstige toetsmethode?

DOI: 10.5177/ntvt.2019.09.19073 Bladzijden: 449-454

Onderzoek en wetenschap

De interuniversitaire VoortgangsToets Geneeskunde (iVTG) is een meetinstrument dat bestaat uit ongeveer 200 vragen om de kennisontwikkeling van studenten Geneeskunde tijdens hun studie te meten. De iVTG bestaat uit 4 toetsen per studiejaar. Toekomstige versies van de iVTG zullen waarschijnlijk gebaseerd zijn op geautomatiseerde toetsafname via de computer. Een van de hoofddoelen van de iVTG is om het zogenoemde learning to the test-effect tegen te gaan. Bijkomende voordelen zijn dat studenten en docenten gedetailleerde feedback krijgen over de beheersing van kennis en waar lacunes in kennis of het curriculum bij meerdere instellingen voorkomen. Een voortgangstoets voor het tandheelkundig onderwijs in Nederland is goed denkbaar, omdat de doelstellingen van een voortgangstoets goed aansluiten bij het gemeenschappelijke kader zoals beschreven in het Raamplan Tandheelkunde, dat gedeeld wordt door de huidige 3 tandheelkundeopleidingen. Een basis voor het starten van een voortgangstoets voor de studie tandheelkunde zou de huidige ‘Overalltoets’ van het ACTA kunnen vormen.

Series: Education and the dentist in 2025. An interfaculty National Progress Test for Dentistry as future method of testing?

The interuniversity Progress Test in Medicine is a measuring instrument consisting of about 200 test items, to measure the development of medical students’ knowledge during their studies. The Progress Test consists of 4 tests per academic year. Future versions of the Progress Test will likely be based on computerised administration of the test. One of the main goals of the Progress Test is to counter the so-called ‘learningto-the-test’ effect. Additional benefits are that students and teachers get detailed feedback about command of knowledge and where omissions in knowledge or the curriculum exist at multiple institutions. A Progress Test for dental education in the Netherlands can easily be conceived because the goals of the Progress Test fit well with the common framework (Raamplan Tandheelkunde) shared among the current three dental programmes. The current ‘Overalltoets’ (general test) of ACTA (academic centre for dentistry Amsterdam) could form a foundation for starting a Progress Test for dental education.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje