Studenten aan een universiteit hebben een groter risico op mentale gezondheidsproblemen en psychologische stress dan gemiddeld en tandheelkundestudenten zijn daarop geen uitzondering. Zij moeten zich klinische vaardigheden aanleren en ondertussen een druk en uitdagend academisch curriculum doorlopen. Dit kan leiden tot depressie en angststoornissen. In dit onderzoek werd naast deze parameters ook de ervaren stress bepaald onder een cohort Australische studenten.
Studenten die begonnen aan hun eerste tot vierde jaar van het bachelorprogramma aan de Universiteit van Queensland (Australië), werden uitgenodigd om online de DASS-21-vragenlijst in te vullen. Dit werd een jaar later herhaald.
In de eerste meting waren de gemiddelde DASS-21-scores voor depressie en stress binnen de normaalwaarden, en voor angst licht hoger. Respectievelijk 24%, 44% en 11% van de studenten scoorde gemiddelde en hogere scores voor depressie, angst en stress. Tijdens de follow-up een jaar later waren de DASS-21-scores niet significant anders.
Conclusie. Tandheelkundestudenten hebben een hoger niveau van depressie, angst en stress dan gemiddeld, wat er op kan duiden dat zij een groter risico hebben op psychologische nood. Deze informatie dient meegenomen te worden bij het ontwikkelen van een curriculum en het ontwerpen van een veilige leeromgeving.
Meer lezen? Log in of word abonnee
Auteur(s) | J.H.G. Poorterman |
---|---|
Rubriek | Excerpten |
Publicatiedatum | 9 april 2021 |
Editie | Ned Tijdschr Tandheelkd - Jaargang 128 - editie 4 - april 2021; 235 |