× ABONNEREN

Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Cultureel competent communiceren

Door op 05-07-2019
  • Inleiding
  • Demografische ontwikkeling in Nederland
  • Culturele competentie
  • Culturele modellen
  • Cultureel bepaalde denkbeelden over gezondheid en communicatie
  • Cultureel competent communiceren
  • Werken met tolken
  • Slotopmerkingen
  • Literatuur
  • Verantwoording
  • Verdiepingstip
  • Reacties (0)

Samenvatting

Tandartsen zullen in toenemende mate patiënten met verschillende culturele achtergronden behandelen. Zij krijgen daarbij te maken met verschillende denkbeelden over gezondheid en hoe men zich ten opzichte van elkaar hoort te gedragen. Om een goede tandarts-patiënt relatie op te bouwen en gepaste zorg te kunnen verlenen, zal de tandarts zich moeten bekwamen in cultureel competent communiceren. Dat vraagt een open, empathische houding en bewustwording van de eigen waarden, normen en overtuigingen. De tandarts zal moeten exploreren waarin deze verschillen van die van mensen uit een andere (sub)cultuur. Met behulp van een aantal voorbeelden geeft dit artikel daartoe een aanzet.

Meer lezen? Log in of wordt abonnee

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog

Auteursinformatie

  • A.J.E. Smith
  • Uit het Centrum Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen
  • Datum van acceptatie: 9 mei 2019
  • Adres: A.J.E. Smith, Ant. Deusinglaan 1, 9713 AV Groningen
  • a.j.e.smith@umcg.nl

Reacties