×

Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Het slechtnieuwsgesprek

Door op 05-04-2019
  • Samenvatting
  • Inleiding
  • Slecht nieuws in de tandheelkundige setting
  • Beleving van het slechte nieuws
  • Strategieën bij het geven van slecht nieuws
  • Het perspectief van de patiënt
  • Structuur van het slechtnieuwsgesprek
  • Tot slot
  • Literatuur
  • Verantwoording
  • Reacties (0)

Samenvatting

In de algemene praktijk zal de tandarts af en toe een slechtnieuwsgesprek met zijn patiënten moeten voeren. Veel tandartsen vinden dat moeilijk vanwege de emotionele lading van zo’n gesprek. In dit artikel worden strategieën die de tandarts kan gebruiken besproken en voorkeuren die patiënten hebben voor het ontvangen van slecht nieuws. Aan de hand van casussen worden handvatten aangereikt om structuur te geven aan het gesprek.

Log in om door te lezen of om te reageren

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog

Auteursinformatie

  • A.J.E. Smith
  • Uit de afdeling Centrum Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen
  • Datum van acceptatie: 25 februari 2019
  • Adres: A.J.E. Smith, Ant. Deusinglaan 1, 9713 AV Groningen
  • a.j.e.smith@umcg.nl