× ABONNEREN

Serie: Communicatie in de tandartspraktijk. Motiveren tot gedragsverandering

Door op 01-03-2019
  • Inleiding
  • Determinanten van gedrag
  • Motiverende gespreksvoering
  • Motivationele fasen
  • Slotopmerkingen
  • Literatuur
  • Verantwoording
  • Reacties (0)

Samenvatting

Waarom mensen een zeker gedrag vertonen wordt bepaald door een aantal factoren. Wil een tandarts schadelijk gezondheidsgedrag van zijn patiënt veranderen, dan moet hij de determinanten van dit gedrag identificeren waarbij hij rekening houdt met factoren als sociale wenselijkheid. De tandarts kan de patiënt vervolgens begeleiden bij de gedragsverandering met motiverende gesprekstechnieken, passend bij de motivationele fase waarin de patiënt zich bevindt. Veel frustratie over non-compliance (het niet opvolgen van adviezen) kan zo worden voorkomen.

Meer lezen? Log in of wordt abonnee

Nog geen abonnee? Registreer vandaag nog

Auteursinformatie

  • A.J.E. Smith
  • Uit het Centrum Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen
  • Datum van acceptatie: 21 januari 2019
  • Adres: A.J.E. Smith, Ant. Deusinglaan 1, 9713 AV Groningen
  • a.j.e.smith@umcg.nl

Reacties