× ABONNEREN

Tandheelkunde en gezondheidsrecht 7. De hulpverleningsplicht: beschikbaarheid en bereikbaarheid

  • Reacties (0)

Samenvatting

Meer specifiek wordt de communicatie bedoeld tijdens het telefoongesprek waarin de patiënt om hulp vraagt. Degene die de patiënt te woord staat, moet de patiënt kunnen begrijpen. Onlangs wees de tuchtrechter waarneming door een tandarts die de Nederlandse taal niet machtig was af, onder verwijzing naar de Gedragsregels voor Tandartsen en de praktijkrichtlijn.

Op tandartsen rust een hulpverleningsplicht. Deze plicht, die frappant genoeg een beperkte wettelijke basis kent, wordt vooral via jurisprudentie ingevuld. Daarbij kijken in het bijzonder de tuchtrechter en de klachtencommissies naar, onder andere, 2 gedragsregels en 1 praktijkrichtlijn. In de praktijk blijkt dat gedragsregels en richtlijnen niet altijd een eenduidig handvat bieden. Opvallend is het spanningsveld waarin tandartsen verkeren. Beschikbaarheid en bereikbaarheid van een tandarts zijn niet altijd te rijmen met de persoonlijke beleving van een patiënt. Het is soms lastig balanceren tussen het werkbaar houden van een dienst voor een tandarts en een wens van een patiënt.

Dit programma is niet meer geaccrediteerd en kan daarom niet meer worden aangeschaft

Lees verder

Meer lezen? Log in of word abonnee