Bedankt voor uw geduld

Open PDF (4.06 MB)

Wanneer u dit oktobernummer in uw handen heeft, zijn we net begonnen aan een nieuwe herfst. De meesten van u, zeker degenen met jonge kinderen, zijn alweer een aantal weken geleden van vakantie teruggekeerd. Een deel van u is waarschijnlijk in Italië, Oostenrijk of daar in de buurt geweest en heeft daarbij gebruikgemaakt van de Duitse snelwegen. Maar zo snel zijn die niet meer. Na elke 20 kilometer doorrijden wordt aan de weg gewerkt gedurende een kilometer of 7. Maar na zo’n 300 km doorsukkelen staat er toch echt weer in grote letters: “Wir arbeiten fur Sie” of woorden van gelijke strekking. En vervolgens: “Bedankt voor uw geduld”. Maar helaas, dat was natuurlijk bij u en vooral bij uw kinderen al lang op.

Vanaf januari 2012 mochten tandartsen zelf hun tarieven vaststellen voor de verleende tandheelkundige zorg. Een experiment dat 3 jaar zou duren. In juli van datzelfde jaar kwam reeds een einde aan dit experiment met vrije tandartstarieven. Minister Schippers van Volksgezondheid gaf gehoor aan de wens van de meerderheid van de Tweede Kamer, nadat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een prijsstijging in de eerste 3 maanden van het jaar van een kleine 10% had geconstateerd. Deze uitkomst is naderhand van verschillende kanten heftig bekritiseerd. Minister Schippers was echter juist aan het experiment met de vrije tarieven begonnen om de prijs van behandelingen te laten dalen. Zij meende dat loslaten van de maximumtarieven positieve effecten zou hebben op de keuzevrijheid van mensen en op kwaliteit en service. De NZa mocht daaropvolgend de tarieven vanaf 1 januari 2013 weer zelf vaststellen op zo’n beetje het oude niveau. Per 1 januari 2015 werd vervolgens een tariefdaling van kracht voor de meeste tandheelkundige behandelingen van ongeveer 1,5% en nog eens ruim 5% per 1 juli. Maar beste patiënten: de overheid doet dit allemaal voor u. En beste zorgverleners: bedankt voor uw geduld.

In het najaar van 2011 werd reeds stemming gemaakt tegen de op handen zijnde vrije tariefstelling in de tandheelkunde. Niet alleen door de patiënten­organisaties, maar meer nog vanuit de verzekeringshoek. Een flinke stijging van de tarieven zou tot onverzekerbaarheid kunnen leiden. Vonden beiden. Natuurlijk gingen toen de premies omhoog en met een beetje pech werden ook de tandheelkundige vergoedingen in de aanvullende verzekeringen beperkt. Maar nu de tarieven flink zijn gedaald heb ik nog niet veel gemerkt van even flink lagere premies of uitgebreidere aanspraken. En ook onze patiënten hoor ik er niet over. Maar ja, ik kan natuurlijk ook niet alles lezen. Wellicht is mij een en ander ontgaan. Of misschien zijn de zorgverzekeraars net iets te druk met het vorderen van zogenaamd onterechte declaraties. Maar beste zorgconsumenten: de zorgverzekeraars doen dit allemaal voor u! En beste zorgverleners: bedankt voor uw geduld. Het zal snel allemaal duidelijk worden.

Onder aan de streep staat het imago/vooroordeel over tandartsen en orthodontisten als graaiers onomstotelijk vast in de ogen van de patiënten. Dit werd nog weer eens bevestigd door het zogenoemde Meldpunt Orthokosten, waar ontevreden patiënten hun klachten kwijt konden over te hoge kosten voor orthodontische behandelingen en een gebrek aan voorlichting over orthodontische hulp. Dit alles niet op basis van gedegen onderzoek. Als nu blijkt dat deze stijging ofwel niet heeft plaats­gevonden ofwel goed te verklaren is, dan nog wordt de ontstane reputatieschade niet teniet gedaan. Inmiddels heeft ook Achmea/Zilveren Kruis flink bakzeil moeten halen in de rechtszaak tegen een aantal tandartsen vanwege de vermeende onterechte declaraties. Maar een goede naam komt te voet en gaat te paard.

In deze editie van het NTvT staat een artikel over elektrostimulatie. Bij patiënten met xerostomie, bij wie de speekselsecretie nog gestimuleerd kan worden, zou intra­orale elektrostimulatie mogelijk een rol bij de behandeling kunnen spelen. Navenant zou bij de overheid en de zorgverzekeraars, waar het nadenken nog gestimuleerd kán worden, extraorale elektrostimulatie wellicht een rol kunnen spelen in dit proces.

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.