Handboek communicatie in de mondzorg

Boek

Open PDF (83.60 KB)

17ntvt213.jpgA.J.E. Smith, A.J.M. Oomen, G. J.Truin
Handboek communicatie in de mondzorg
Houten: Prelum, 2017
256 bl.
€49,50
ISBN 978 90 8562 149 2

Communicatie speelt in de mondzorg een belangrijke rol. Patiënten willen geïnformeerd­ worden over hun mondgezondheid en de beschikbare behandelopties. Daarnaast is effectieve communicatie van belang om een verandering naar gezond gedrag te bewerkstelligen. Eijkman onderkende dit al in de jaren 1970 en publiceerde het boek “Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid” (2006).

De auteurs van het nu verschenen boek gaan ervan uit dat effectief communiceren niet kan worden geleerd door een boek te lezen, maar door veel te ­oefenen. Daarom gaat het boek veel verder dan het weergeven van de grondslagen van een goed gesprek. Na een overzicht van de theorie van communicatie en de basisvaardigheden, bespreekt het in de volgende hoofdstukken gesprekken die kunnen plaatsvinden in de mondzorgpraktijk. Uitgebreid wordt stilgestaan bij het eerste bezoek, de patiënt met een klacht, het bespreken van het behandelplan en het slecht nieuws gesprek. Ook wordt gedetailleerd besproken hoe om te gaan met conflictueuze situaties, angstige mensen, kokhalzers, mensen met chronische orofaciale pijn, bruxisten, kinderen, geriatrische patiënten en mensen uit andere culturen. De lezer krijgt het gevoel alsof er een begeleider bij het gesprek zit die aanwijzingen geeft en details toelicht. Er worden veel voorbeeldvragen gegeven en bij de casuïstiek zijn dialogen levensecht uitgeschreven.

Naast de communicatie met patiënten wordt intercollegiale communicatie behandeld, bijvoorbeeld hoe men zich bij een second opinion opstelt en hoe men tijdens een spoedgevallendienst communiceert. Ook de communicatie binnen het mondzorgteam komt ter sprake, onder andere het functionerings- en beoordelingsgesprek. Tot slot worden aandachtspunten gegeven bij gebruik van sociale media en een eigen website.

Dit boek is een uitstekende communicatie-handreiking voor tandartsen, mondhygiënisten, studenten tandheelkunde en mondzorgkunde.

 

Hartelijk dank voor uw reactie. Uw reactie zal in behandeling genomen worden en na controle worden geplaatst.