× ABONNEREN

Patiënten meer tevreden als de arts zit

4 september 2023 Geen reacties

De patiënttevredenheid is hoger als de communicatie tussen arts en patiënt zittend plaatsvindt. Dit hoeft niet meer tijd te kosten dan wanneer de arts blijft staan, blijkt uit een systematisch literatuuronderzoek.

Bekende grap is dat een tandarts pas begint met praten als cofferdam is geplaatst. Echter, een goede communicatie kan de relatie met de patiënt aanzienlijk verbeteren, met een hogere patiënttevredenheid en betere klinische resultaten tot gevolg. Een groot deel van de communicatie verloopt non-verbaal en wordt belangrijker bij een slechtnieuwsgesprek. Non-verbale communicatie gaat over houding, oogcontact, stemgebruik en mimiek.

Uit het onderzoek blijkt dat artsen die zitten vaker beschouwd werden als artsen die beter luisterden en dingen op een eenvoudigere manier uitlegden. Ook werden ze als beleefder en bezorgder gewaardeerd. In geen van de onderzoeken waarin de tijdsduur gemeten werd, was er sprake van een verschil tussen zittend of staande communicatie, hoewel dat vaak wel door zorgverleners als reden wordt gegeven om te blijven staan.

Mogelijk helpt het zitten de artsen zelf ook om rustiger en aandachtiger te worden wanneer ze het gesprek aan gaan. Niet vanachter en vanboven de patiënt het behandelplan meedelen maar op gelijke hoogte het gesprek met de patiënt aangaan. Zonder cofferdam ertussen in.

(Bron: Ned Tijdschr Geneeskd, 21 juni 2023) | (Foto: Shutterstock)

Naar alle nieuwsberichten

Dit bericht delen op sociale media? Klik op de deelknop links in beeld en kies uit Facebook, Twitter of Linkedin.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje